CMSLog

تجربیات و مقالات من در این وبلاگ منتشر میشه. ممنونم از اینکه اینجا هستید :)

۱۳۹۵/۰۳/۱۶

تجربه‌ای از کنفرانس تجربه کاربری+شیرازگردی

خرداد ۱۶, ۱۳۹۵ میلاد صفاجوی , بدون دیدگاه

بالاخره با زحمات فراوان دوستان ما در شیراز، کنفرانس تجربه کاربری برگزار شد. این کنفرانس جنبه‌های آموزشی و تجربی زیادی داشت. باید بگم در مجموع بچه‌های یوایکس شیراز خیلی خوب کار کردن و این باعث افتخاره که توی ایران همچین رویدادهایی برگزار میشه.
برگزاری یک همایش معمولی چند ساعته شاید بعضی اوقات 2 ماه زمان بخواد ولی کنفرانسی که دو روز کاربر رو نگه داره به مراتب نیاز به هماهنگی زیاده

تیم اجرایی 

می تونم به جرأت بگم کمتر تیمی هست که نیروی انسانی و افراد خوب دور و برش باشه. وقتی که تصمیم گرفتم توی این کنفرانس ثبت نام کنم و به عنوان مهمان ویژه در این رویداد باشم، پیگیری‌هایی شد من باب اسکان و حضور که در نوع خودش یوایکس خوبی داشت :)
این که به آدم‌ها اهمیت داده میشه خودش یه نکته‌ی مثبت و با ارزشی هست. اتفاقی که شاید در خیلی از رویدادها نباشه.

هماهنگی و پذیرایی

روز اول این رویداد همه چیز خوب بود و روی برنامه برگزار می‌شد. روز دوم کمی کمبود زمان بوجود اومد که چندان توی کیفیت کار تأثیر منفی نذاشت. دوستانی هم که اسکان داشتن از فضای اسکان خودشون راضی بودن.
دو وعده ناهار و چندین وعده پذیرایی به بهترین شکل انجام شد. هرچند پذیرایی اواخر دیگه آزاد شده بود و وسایل پذیرایی اواخر برنامه برداشته نشد.

هزینه‌ها

زمانی که یه کنفرانس یا سمینار برگزار میشه همه فکر می‌کنند که اینکه کاری نداره! با چهار نفر صحبت می‌کنیم بیان حرف بزنن و یه ناهار میدیم (که اونم اسپانسر میده) و بقیه رو مجانی میریزیم تو سالن کنفرانس. ولی حقیقت امر اینجوری نیست!
مدیریت هزینه بطوریکه اکثریت بتونن شرکت کنن و در عین حال کیفیت پایین نیاد کار خیلی سختیه!
انتقادهای زیادی شده بود که چرا این رویداد رو رایگان برگزار نکردن. این کار به سه دلیل نشدنیه.
  1. هزینه‌ها به این سادگی هم نیست. اگر شما یک مهمان (فقط یک مهمان) بخوایید از خارج کشور دعوت کنید ، مبلغی مابین 1 الی 15 میلیون تومن خرج کنید. اگر کنفرانس دولتی باشه قطعاً از خیلی جهات حمایت می‌شد ولی این مدل کنفرانس‌ها چون حامی دولتی خاصی (دانشگاه شیراز) نداشتند، برای تأمینش نیاز به مشارکت خود کاربرها داشتند.
  2. تجربه‌ی برگزاری رویداد رایگان رو توی همین قزوین خودمون داشتم که طرف ثبت نام می‌کرد و نمی‌اومد! چون زحمتی برای شرکت توی این رویداد نکشیده، پس براش مهم نیست.
  3. اگر فرض رو بر این بگیریم که این دو موضوع بالا حل بشه، رایگان کردن یه کنفرانس جنبه‌ی خوبی از نظر دید مخاطب نداره. تصورات غلطی که بعضی از کاربران از موارد رایگان دارن نشون میده که هیچ چیز با ارزشی مفت به چنگ نمیاد! 
هرچند همین اتفاقات باعث شد که افراد حرفه‌ای در این کنفرانس شرکت کنن و از همنشینی با اون‌ها لذت ببرم.

پوشش خبر

این کنفرانس با هشتگ #UXShirazConf توی توییتر و اینستاگرام پوشش داشت. حتی یکی از سخنران‌ها توییترش همینجا ساخته شد و اکتیو کردن خودشونو!
توی رسانه‌های عمومی و وابسته به دولت انتشار یک خبر داستان‌هایی داره که شاید خیلی‌ها اون رو ندونن. اما برای این رویداد وقتی خواستم خبری رو توی دوتا از مطرح‌ترین سایت‌های خبری منتشر کنم با قیمت‌های عجیبی روبرو شدم. قیمت‌های میلیونی برای رپروتاژ یک رویداد مبلغی بود که یکی از سایت‌ها در خواست کرده بود. اما خبرگزاری فارس، صبح قزوین، خبر رسمی، قزوین خبر، دانا و ... جزو سایت‌هایی بودن که همکاری کردن برای پوشش خبری قبل کنفرانس که جا داره از همشون تشکر کنم.

شیرازگردی

سه سال بود که هیچ جای دوری نرفته بودم. شیراز برای من هم فال بود و هم تماشا. لهجه‌ی شیرین شیرازی یه قند خاصی تو دل آدم آب می‌کرد که دوست داشتی سر هر چیزی فقط باهاشون حرف بزنی :)
از حافظیه و سعدی و باغ ارم گرفته تا کوچه و خیابون‌های تاریخیش. تاریخ برگزاری این رویداد طوری چیده شده بود که می‌تونستیم بعد از کنفرانس در بهترین ماه شیراز تفریح کنیم.
اگر دوریی مسیر نبود مطمئناً خیلی از علاقه مندان از همین قزوین به شیراز می‌اومدن ولی 15 ساعت تایم کمی برای مسافرت نبود.
تعداد توریست ها مثل مردم عادی توی شهر پخش بودن و این نشون میده شیراز  چقدر جاذبه‌هاش زیاده.

تشکرات

اول از همه از دوست خوبم سعید قمری تشکر میکنم که خیلی از زحمات این سفر به دوش اون بود.
همینطور از سخنران ها و تیم اجرایی که زحمت برگزاری این رویداد رو کشیده بودن هم تشکر دارم. کارشون عاالی بود.
امیدوارم این مدل کنفرانس‌ها همه ساله برگزار بشه و این فرهنگ بین تمام کسانی که با  کاربر در ارتباطند جا بیفته


منبع تصاویر: uxdesigner.ir

شاد باشید

0 دیدگاه:

ارسال یک نظر