CMSLog

تجربیات و مقالات من در این وبلاگ منتشر میشه. ممنونم از اینکه اینجا هستید :)

۱۳۹۵/۰۴/۰۱

۵ فریم ورک خوب برای رابط کاربری

تیر ۰۱, ۱۳۹۵ میلاد صفاجوی , بدون دیدگاه


اگر کارتون طراحی رابط کاربری باشه، قطعاً با یک فریم ورک برای طراحی رابط کاربری کار کردید. عمومأ طراحان رابط کاربری از بوت استرپ برای این منظور استفاده می‌کنن و قالب‌های زیادی با این فریم ورک ساخته شده. می‌تونیم بگیم معروف‌ترین و در عین حال پرکاربردترین فریم ورکه.
ولی خیلیا دنبال فریم ورک‌های ناشناخته ولی پر امکاناتی جز بوت استرپ هستن (مثل خودم) چرا که رنگ و لعاب بوت استرپ یه جورایی تکراری شده و تنوع خاصی در اون به چشم نمیخوره.
امروز تصمیم گرفتم فریم ورک‌هایی که کار کردم و از نتیجه‌ی اون رضایت داشتم رو براتون معرفی کنم. پس این مطلب رو دنبال کنید...

 UIKit

شرکت یوتم که کارش طراحی قالب جوملا و ورپرس هست این فریم ورک رو در سال 2013 منتشر کرد ابزارهایی که برای یک وب‌سایت نیاز بود رو در داخل این فریم ورک گنجوند.
از نظر امکانات شبیه به بوت استرپ بوده و خیلی از ویژگی‌هاش از اون برداشته شد.
۱. امکان سفارشی سازی فریم ورک در سه حالت Flat، Rounded Flat و Gradiant
۲. دارای ویژگی‌های جاوا اسکریپتی بیشتر نسبت به سایر موارد مشابه مثل بوت استرپ
۳. پشتیبانی از حالت راستچین و امکان حذف برخی ویژگی‌ها (مثلاً فقط کامپوننت‌ها رو بگیرید)
یوآی کیت در سه نسخه‌ی less و sass و css منتشر شده که تقریباً تمام نیازهای یک وبسایت معمولی رو رفع می‌کنه.
فونت آیکون اون با کمی تفییر از FontAwesome برده که خودم به شخصه از اون استفاده نمی‎کنم.

Materialize

اگر از علاقه مندای به طراحی متریال دیزاین گوگل باشید، به جرأت می‌تونم بگم این فریم ورک بیشترین امکانات رو در موارد مشابه خودش داره. با وجود اینکه تا به این لحظه نسخه‌ی ۱ اون منتشر نشده، ولی امکانات اون در مقابل موارد متریالی از همه بیشتره
این سیستم مثل بوت استرپ با امکانات ویژه هستش و از معایب اون میشه به سنگین بودن فریم ورک در پردازش به خاطر فایل‌های جاوااسکریپت دونست.
آیکون‌های این فریم‌ورک اختصاصیه و استفاده از اون تقریباً دشوارتر از سایر فریم‌ورک‌هاست، بطوری که استفاده در CMSها شما رو دچار سردرگمی می‌کنه.
اما با همه‌ی این اتفاق‌های ناخوشایند افکت‌های تصویری روی دکمه‌ها، Modal و ویژگی Card در این فریم ورک بسیار چشم نواز و جذاب هست بطوریکه تمام ایرادهای سمت دولوپر اون رو با کمال میل بپذیرید.
اگر علاقه مند به متریال دیزاین و طراحی مدرن هستید توصیه می‌کنم یکبار این فریم ورک رو تست کنید.

Foundation 

می‌تونیم بعد از بوت استرپ این فریم ورک رو پایه‌ی خیلی از سایت‌ها بدونیم. فریم ورکی ساده و سبک و در عین حال رفع کننده‌ی نیازهای اساسی یک طراح رابط کاربری.
یکی از قدیمی‌ترین فریم ورکهاست و با بوت استرپ سال 2011 منتشر شدند.
قدرت این فریم رو به شخصه در مستندسازی و آموزش اون می‌دونم.
وقتی که وارد سایت اصلی می‌شیم با سه قسمت Apps، Sites و Emails می‌بینیم که با کلیک روی هر کدوم نمونه قالب‌هایی رو برای ما نشون میده که برای الگو گرفتن موارد جالبی هستن.
پشتیبانی از RTL، سریع، پشتیبانی از SASS و دسترس پذیری از جمله ویژگی‌های کلیدی این فریم ورک هستش.
این فریم ورک خودش فونت آیکون اختصاصی داره و استفاده از آیکون‌ها در این فریم ورک راحته.
اگر نیاز شما از جمله نیازهای اساسی یک طراح رابط کاربریه و حجم براتون مهمه توصیه می‌کنم این فریم ورک رو توی سایت‌هاتون بکار ببرید.

 Semantic UI

یکی از حرفه‌ای ترین فریم‌ورک ها برای طراحان همین فریم ورکه. قالبی که با این فریم ورک طراحی بشه بسیار چشم نواز و زیباست. در نگاه اول این تصور رو دارید که یک بوت استرپ پیشرفته رو فراخونی کردید. اما وقتی امکاناتش رو تست می‌کنید می‌بینید که با یک فریم ورک فراتر از نیازهاتون روبرو هستید.
سمنتیک حجم بالایی داره (حدود 500 کیلوبایت) و این برای یک طراح رابط کاربری فاجعه‌س. اما بعضی اوقات لازمه که مراعات با کاربر رو کنار بذاریم و از این فریم ورک توی پروژه‌های بزرگتر استفاده کنیم.
آیکون‌های این فریم ورک از FontAwesome استفاده می‌کنه و در خودش این فونت رو اضافه کرده.
سمنتیک یک فریم ورک فراتر از نیاز هست که خیلی چیزایی که حتی لازم ندارید رو براتون فراخونی می‌کنه. توصیه می‌کنم برای سایت‌های معمولی از این فریم ورک استفاده نکنید چرا که فقط سرعتتون رو کاهش میده.

Pure.css

شرکت یاهو سال 2013 تصمیم میگیره این فریم ورک ساده و کم حجم و ماژولار رو منتشر کنه. مزیت رقابتی این فریم ورک حجم فوق العاده کم اون هست. از طرفی شاید شما نیاز به Grid یا مثلاً دکمه‌های یک فریم ورک نداشته باشید. این کار توی این فریم ورک رعایت شده و شما می تونید هر فایلی رو که می‌خوایید رو انتخاب کنید و از اون استفاده کنید. (این قابلیت رو تقریباً اکثراً دارن ولی این فریم ورک بهتر از بقیه روش مانور داده و دسترس پذیری اون نسبت به سایر فریم ورک‌ها بیشتره).
این فریم ورک در دوحالت رسپانسیو و غیررسپانسیو نسخه داره و هدفش در ساده کردن فریم ورکش هست.
اگر حجم براتون خیلی مهمه و نیاز اساسی شما در قالب ساخت جدول، دکمه، Grid و منو هست، این فریم ورک گزینه‌ی خوبی برای شما می‌تونه باشه.

شاد باشید :)

0 دیدگاه:

ارسال یک نظر