CMSLog

تجربیات و مقالات من در این وبلاگ منتشر میشه. ممنونم از اینکه اینجا هستید :)

۱۳۹۵/۰۴/۰۹

معرفی سیستم آموزش الکترونیکی مودل (Moodle)

تیر ۰۹, ۱۳۹۵ میلاد صفاجوی , بدون دیدگاه

معرفی مودل
چندی پیش در مورد آموزش الکترونیکی مطلبی رو نوشتم و توی اون اشاره‌ای داشتم به مودل و ایفرانت که لازم دونستم امروز در مورد مودل یک مطلب منتشر کنم.
مودل یک نرم افزار متن باز هستش که وظیفه‌ی اون مدیریت منابع آموزشی برای یادگیری کاربرانه. اگر تخصصتون آموزش الکترونیکی باشه قطعاً با این واژه برخوردید و قطعاً میدونید که این نرم افزار چه فراز و فرودهایی داره. امروز یه مقدار تخصصی تر در مورد این موضوع در حوزه‌ی آموزش و فنی بحث می‌کنیم.

فرآیند آموزشی در مودل

مودل برای اینکه فردی دوره‌ای رو بگذرونه، مفاد آموزشی رو به یک فعالیت تشبیه کرده. مثلاً اگر قراره کتابی خونده بشه این کتاب خودش یک فعالیت آموزشیه. یا حتی آزمون به عنوان یک مفاد آموزشی و یک فعالیت در نظر گرفته شده.
برای اینکه موضوعی رو به یک نفر یاد بدیم در دو فرمت می‌تونیم اون رو آموزش بدیم.
  • فرمت موضوعی: که در این حالت مبحث آموزش رو بخش بندی می کنیم و در هر بخش موضوعی رو عنوان می‌کنیم. مثل کتاب که موضوعاتش معلوم و واضحه
     
  • فرمت هفتگی یا دوره‌ای: در این حالت ما اتفاقاتی که قراره در یک هفته‌ی آموزشی بیفته رو در نظر میگیرم. امکان داره در یک هفته ما چند بخش یا موضوع رو بررسی کنیم. تفاوتش با حالت قبل در این هست که توی فرمت هفتگی، در هر هفته بهتون میگن چه چیزی رو باید بخونید و یا قراره آموزش داده بشه.  درست مثل چیزی که در مدارس و دانشگا‌ها تدریس میشه و طرح درس هفتگی برای اساتید ضروریه (اتفاقی نادر در ایران!)
مودل هر دو حالت رو پشتیبانی میکنه و علاوه بر اون فرمت‌های دیگه‌ای مثل تالار گفتگو (که بیشتر شبیه به حالت پرسش و پاسخ هست) ،  مایندمپ ، آموزش منعطف و 20 مورد ترکیبی هم جزوش هست که بصورت پلاگین روی مودل سوار میشن.

فرآیند نرم افزاری

قبل از اینکه این مورد رو توضیح بدم باید بگم که مودل از نسخه‌بندی عجیبی پیروی می‌کنه که همزان قادر به بروزرسانی چند نسخه‌ی همزمانش باهمه. ویژگی‌های بارز این نرم افزار:
  • ماژولار بودن و طبقه بندی ماژول در این سیستم
  • سیستم ذخیره ساز (کش) قدرتمند برای کاهش ارتباط با پایگاه داده
  • استفاده از پلاگریسم
  • امکان ثبت نام اختصاصی (ثبت به ازای پرداخت، ثبت نام به ازای امتیاز، ثبت نام خودکار و...)
  • امکان استفاده از زبان، تقویم و فرمت آموزشی خاص برای هر دوره
 اگر بخواییم عیب‌های مودل رو بشماریم می‌تونیم بزرگترین عیبش رو عدم رعایت تجربه کاربری در دسترس پذیری (Accessebility) و آموزش پذیری (learnability) دونست. اگر بار اولتون باشه که با این سیستم کار می‌کنید با محیطی گنگ روبرو میشید که حتماً باید آموزش ببینید و یا قسمت مدیریت با مشکل memorability روبرو هستیم، به طوریکه اگر یه مدت با سیستم کار نکنید بخش‌های مدیریت از ذهنتون فراموش میشه.
خیلی خوب بود که مودل با همچین حجم پردازشی با یک زبان پردازشگر هم ادغام میشد که هسته‌ی پردازشیش سریع‌تر و تندتر انجام بشه چرا که بعضی اوقات در پاسخ درخواست دچار مشکلات کندی هستیم.

قابلیت‌های نرم افزاری

مودل در بازار رقابتی در بعضی ویژگی‌ها حتی از موارد تجاری مثل بلک بورد هم پیشی گرفته و به تنهایی تونسته نظر خیلی از دانشگاه‌ها رو چه در ایران و چه در خارج از کشور به خودش جلب کنه. دانشگاه‌هایی مثل شریف و تهران از این پلتفرم برای سامانه‌ی LMS خودشون استفاده کردند.
اگر بخواییم قدرت مودل رو بررسی کنیم می‌تونیم به این موارد اشاره کنیم:
  1. امکان ارائه‌ی گواهینامه به کاربران پس از پایان دوره
  2. قابلیت اتصال به BBB ، Adobe Connect و Open Meeting
  3. افزونه و قالب‌های متعدد
  4. امکان ایجاد نقش، دسترسی و نوع ورود کاربران برای دوره
  5. پشتیبانی از اسکروم و IMS
  6. پشتیبانی از خروجی جاوا برای محتوای الکترونیکی
  7. و...

حرف آخر...

 اگر UX مودل رو در بخش دسترس پذیری بهینه کنیم می‌تونیم این پلتفرم و قوی ترین نرم افزار مدیریت آموزشی بدونیم. باز هم تأکید می‌کنم که این سیستم‌ها با سیستم آموزش سنتی ادغام بشن نتیجه‌ی بهتری میدن.

موفق باشید

0 دیدگاه:

ارسال یک نظر