CMSLog

تجربیات و مقالات من در این وبلاگ منتشر میشه. ممنونم از اینکه اینجا هستید :)

۱۳۹۵/۰۵/۰۱

بایدها و نبایدهای استفاده از CMS

مرداد ۰۱, ۱۳۹۵ میلاد صفاجوی بدون دیدگاه
بایدها و نبایدهای استفاده از CMS


سیستم‌های مدیریت محتوا یکی از ابزارهای طراحی سایت هستند که طی سال‌های اخیر جایگاه خوبی بین طراحان سایت پیدا کرده‌. بطوریکه درصد زیادی از سایت‌ها با این پلتفرم‌ها ساخته میشن.
تو مطلب امروز قصد دارم دلایل استفاده و عدم استفاده از این سیستم‌ها رو که حاصل نتیجه‌ی تجربیات تجاری خودم در این ۱۱ سال هست رو شرح بدم.

اتفاق‌های خوبی که با cmsها افتاد

می‌تونم دو مزیت اصلی سیستم‌های مدیریت محتوا رو توی سرعت و سادگیشون بگنجونم. سال‌ها پیش وقتی میخواستن سایتی رو طراحی کنند حتماً به دانش برنامه نویسی یا حداقل یادگیری html و css نیاز بود. ولی الان شما بدون نوشتن یک خط کد می‌تونید یک وب سایت خوب طراحی کنید.
اگر بخوام موردی این مزایا رو بگم می‌تونم به این موارد اشاره کنم:

۱.  سرعت طراحی: وقتی که سایتی با یک CMS آماده طراحی میشه، ذهن طراح کمتر سمت توسعه و گسترش اون میره. اکثر قابلیت‌ها یا نوشته شدن یا به راحتی میشه اون رو پیاده سازی و یا حتی برون سپاری کرد. حتی در حال حاضر قالب‌های سیستم‌ها هم درگیر تغییرات جزئی هستن و کمتر کسی اقدام به طراحی قالب یا ui می‌کنه.
از طرفی وقتی صحبت از طراحی سایت میشه برای یک تیم برنامه نویسی زمانی زیادتر نسبت به یک CMS آماده می‌بره. به عنوان مثال اگر یک سایت شرکتی بخواد نوشته بشه و یکماه زمان ببره، همون سایت با CMS با زمانی کمتر (حدود ۷۰ درصد کمتر) زمان می‌بره.

۲.هزینه‌ی تمام‌ شده‌ی پایین: این روز‌ها کارفرمایان به دنبال محصولات و یا خدمات ارزان قیمت هستن که این فرآیند برای یک تیم برنامه نویسی که حداقل سه شاخه‌ی مختلف رو درگیر یک پروژه می‌کنه رو به حداقل میرسونه.


۳. امنیت و نگهداری: قطعاً یک سیستم برنامه نویسی شده از پایه نگرانی‌های امنیتی فراوانی داره. چرا که باید توسط یک تیم امنیتی تست و در صورت وجود ایراد رفع بشه. ولی در مورد cmsها، جدا از اینکه افزونه‌های امنیتی داره، این موضوع نیاز به بررسی کمتری داره، چرا که امنیت و پایش نرم افزاری توسط تیم امنیتی CMS انجام میشه و بسته‌های امنیتی در اختیار کاربر قرار می‌گیره.


۴. توسعه و برون سپاری: عموماً گسترش دهندگان رغبت کمتری نسبت به توسعه‌ی نرم افزاری دارند که مخاطب کمتری داره و یا اینکه کمتر استفاده بشه. سیستم‌های محبوبی مثل جوملا و وردپرس با توجه به همه گیر بودن و مستندات زیادی که وجود داره، افراد زیادی تمایل به نوشتن تحت این cmsها رو دارند. از طرفی هزینه‌ی تمام شده برای برون سپاری در این حالت بشدت کم هست.

دلایل عدم استفاده از cms

همونطور که از اسم این سیستم‌ها مشخصه، نرم افزارهایی برای نگارش مطلب و بطور کلی مدیریت محتوا هستن. استفاده‌ی فراتر از این سیستم‌ها گاهی اوقات باعث سنگین شدن و پایین اومدن کارایی اون‌ها خواهد شد. به عنوان مثال، طراحی سیستمی برای گردش کار (BPMS) یا مدیریت منابع سازمانی (ERP) بر روی وردپرس و یا جوملا نه تنها کار شما رو مشکل می‌کنه، بلکه از عهده‌ی پلتفرم نیز خارجه.
علاوه بر اون با اینکه CMS قابلیت‌های زیادی داره و گسترش اون راحت‌تره، ولی بعضاً پیاده سازی برخی امکانات در اون‌ها نیازمند تغییر در هسته‌ی اصلی سیستمه که در صورت تغییر با مشکل بروزرسانی روبرو خواهید شد
همینطور که قبلاً گفته شده بود بهمراه CMSها چیزاهایی فراخوانی میشه که شاید در سایتی که مد نظر شماست این موضوع کاربردی نداشته باشه، از این جهت فقط با سیستمی روبرو خواهید شد که علاوه بر حجیم بودن، کارایی مدنظر شما رو هم ایجاد نمی‌کنه.
حتی بعضاً همین امکان سنجی اشتباه با cms هزینه‌های شما رو زیاد هم بکنه.
زمانی که نسخه‎ی جدیدی از یک CMS ریلیز میشه، سریعاً باید نسخه‌ی جدید رو بروز کرد تا امنیت سایت به خطر نیفته که اگر قسمتی از اون سفارشی شده باشه این کار نیازمند زمان و در نتیجه ایمن نبودن CMS شما در لحظه هست.

نتیجه گیری: استفاده یا عدم استفاده از CMS کاملاً بستگی به نیاز شما داره و انتخاب نادرست باعث افزایش هزینه و زمان و در نتیجه شکست پروژه میشه.

0 دیدگاه:

ارسال یک نظر