CMSLog

تجربیات و مقالات من در این وبلاگ منتشر میشه. ممنونم از اینکه اینجا هستید :)

۱۳۹۵/۰۵/۱۲

تغییر هسته‌ی سیستم‌های مدیریت محتوا

مرداد ۱۲, ۱۳۹۵ میلاد صفاجوی , بدون دیدگاه

سیستم مدیریت محتوا

چند روزی بود که تو گروه‌های مختلف عده‌ای رو می‌دیدم که به دنبال حذف یا کمتر شناسایی شدن سیستم مدیریت محتوای خودشون هستند. امروز قصد دارم کمی در این مورد مطلب بنویسم و بگم که آیا این کار خوبه یا بد؟

کارفرمای ناسازگار

بعضی از طراحان سایت تجربه‌ای دارن از مشتریانشون که میگن «استفاده از سیستم‌های رایگان کار ساده‌ایه» و همین دیدگاه باعث شده تلاش کنند برای حذف یا تغییر هر چیزی که باعث لو رفتن طراحیشون میشه. این تلاش‌ها گاهی منجر میشه به آسیب زدن هسته و حتی نا امن کردن CMS. اولین موضوعی که باید در نظر گرفت اینه که شما یک طراح سایتید نه کارفرمای شما! بنابراین اجازه‌ی دخالت کارفرما برای انتخاب CMS و چگونه پیاده کردن سایتش رو ندید!
اگر بخوام مثالی برای این موضوع بزنم مثل رفتار یک دکتر با مراجعه کننده‌س. اینکه مراجعه کننده به دکتر بگه من فلان دارو رو نمیخوام و برام داروی X رو بنویس خارج از عرف و قوانین پزشکیه.

شأن ناسازگار

به نظر من اگر بخوایید خودتون رو حرفه‌ای نشون بدید، اصلاً نیازی به اینکه تغییرات در هسته‌ی CMS بدید نیست! کسی که با CMS سایت طراحی می‌کنه نباید خودش رو غیرحرفه‌ای و آماتور فرض کنه، که اگر اینطور بود سایت‌های معروف زیادی باید این اظهار شرمندگی رو بکنن. شما می‌تونید با توسعه‌ی همون سیستم، خودتون رو حرفه‌ای نشون بدید!

نیاز ناسازگار

یکی از بدترین دلایل برای تغییر هسته‌ی CMS همین دلیله. اگر سیستم مدیریت محتوای شما نیاز شما رو رفع نمی‌کنه سه راه دارید:
  1. یک اکستنشن براش بنویسید و اون رو توسعه بدید
  2. سیستمی رو انتخاب کنید که نیازتون رو رفع کنه
  3. خودتون بنویسید!
اگر سیستمی جوابگوی نیاز شما نیست به هیچ عنوان تلاش نکنید که با تغییر توی هسته‌ی اون تبدیلش کنید به چیزی که مد نظرتون هست. چرا که در وهله‌ی اول زمان زیادی می‌بره کاستومایز کردنش و در وهله‌ی دوم با مشکلات بروزرسانی مشکل پیدا خواهید کرد. (مخصوصاً که شناخته شده باشه و باگ‌هاش لو بره)

نتیجه

در انتخاب CMS خودتون بیشترین دقت رو داشته باشید، سعی کنید مواردی رو انتخاب کنید که توسعه‌ی ساده تر، بهتر و ارزانتری داشته باشن. همین که از CMS استفاده می‌کنید و به این باور رسیدید که چرخ نباید دوباره اختراع بشه! خودش یک پیشرفت در باور شماست.

0 دیدگاه:

ارسال یک نظر