CMSLog

تجربیات و مقالات من در این وبلاگ منتشر میشه. ممنونم از اینکه اینجا هستید :)

۱۳۹۵/۰۴/۰۱

۵ فریم ورک خوب برای رابط کاربری

تیر ۰۱, ۱۳۹۵ میلاد صفاجوی , بدون دیدگاه


اگر کارتون طراحی رابط کاربری باشه، قطعاً با یک فریم ورک برای طراحی رابط کاربری کار کردید. عمومأ طراحان رابط کاربری از بوت استرپ برای این منظور استفاده می‌کنن و قالب‌های زیادی با این فریم ورک ساخته شده. می‌تونیم بگیم معروف‌ترین و در عین حال پرکاربردترین فریم ورکه.
ولی خیلیا دنبال فریم ورک‌های ناشناخته ولی پر امکاناتی جز بوت استرپ هستن (مثل خودم) چرا که رنگ و لعاب بوت استرپ یه جورایی تکراری شده و تنوع خاصی در اون به چشم نمیخوره.
امروز تصمیم گرفتم فریم ورک‌هایی که کار کردم و از نتیجه‌ی اون رضایت داشتم رو براتون معرفی کنم. پس این مطلب رو دنبال کنید...

 UIKit

شرکت یوتم که کارش طراحی قالب جوملا و ورپرس هست این فریم ورک رو در سال 2013 منتشر کرد ابزارهایی که برای یک وب‌سایت نیاز بود رو در داخل این فریم ورک گنجوند.
از نظر امکانات شبیه به بوت استرپ بوده و خیلی از ویژگی‌هاش از اون برداشته شد.
۱. امکان سفارشی سازی فریم ورک در سه حالت Flat، Rounded Flat و Gradiant
۲. دارای ویژگی‌های جاوا اسکریپتی بیشتر نسبت به سایر موارد مشابه مثل بوت استرپ
۳. پشتیبانی از حالت راستچین و امکان حذف برخی ویژگی‌ها (مثلاً فقط کامپوننت‌ها رو بگیرید)
یوآی کیت در سه نسخه‌ی less و sass و css منتشر شده که تقریباً تمام نیازهای یک وبسایت معمولی رو رفع می‌کنه.
فونت آیکون اون با کمی تفییر از FontAwesome برده که خودم به شخصه از اون استفاده نمی‎کنم.

Materialize

اگر از علاقه مندای به طراحی متریال دیزاین گوگل باشید، به جرأت می‌تونم بگم این فریم ورک بیشترین امکانات رو در موارد مشابه خودش داره. با وجود اینکه تا به این لحظه نسخه‌ی ۱ اون منتشر نشده، ولی امکانات اون در مقابل موارد متریالی از همه بیشتره
این سیستم مثل بوت استرپ با امکانات ویژه هستش و از معایب اون میشه به سنگین بودن فریم ورک در پردازش به خاطر فایل‌های جاوااسکریپت دونست.
آیکون‌های این فریم‌ورک اختصاصیه و استفاده از اون تقریباً دشوارتر از سایر فریم‌ورک‌هاست، بطوری که استفاده در CMSها شما رو دچار سردرگمی می‌کنه.
اما با همه‌ی این اتفاق‌های ناخوشایند افکت‌های تصویری روی دکمه‌ها، Modal و ویژگی Card در این فریم ورک بسیار چشم نواز و جذاب هست بطوریکه تمام ایرادهای سمت دولوپر اون رو با کمال میل بپذیرید.
اگر علاقه مند به متریال دیزاین و طراحی مدرن هستید توصیه می‌کنم یکبار این فریم ورک رو تست کنید.

Foundation 

می‌تونیم بعد از بوت استرپ این فریم ورک رو پایه‌ی خیلی از سایت‌ها بدونیم. فریم ورکی ساده و سبک و در عین حال رفع کننده‌ی نیازهای اساسی یک طراح رابط کاربری.
یکی از قدیمی‌ترین فریم ورکهاست و با بوت استرپ سال 2011 منتشر شدند.
قدرت این فریم رو به شخصه در مستندسازی و آموزش اون می‌دونم.
وقتی که وارد سایت اصلی می‌شیم با سه قسمت Apps، Sites و Emails می‌بینیم که با کلیک روی هر کدوم نمونه قالب‌هایی رو برای ما نشون میده که برای الگو گرفتن موارد جالبی هستن.
پشتیبانی از RTL، سریع، پشتیبانی از SASS و دسترس پذیری از جمله ویژگی‌های کلیدی این فریم ورک هستش.
این فریم ورک خودش فونت آیکون اختصاصی داره و استفاده از آیکون‌ها در این فریم ورک راحته.
اگر نیاز شما از جمله نیازهای اساسی یک طراح رابط کاربریه و حجم براتون مهمه توصیه می‌کنم این فریم ورک رو توی سایت‌هاتون بکار ببرید.

 Semantic UI

یکی از حرفه‌ای ترین فریم‌ورک ها برای طراحان همین فریم ورکه. قالبی که با این فریم ورک طراحی بشه بسیار چشم نواز و زیباست. در نگاه اول این تصور رو دارید که یک بوت استرپ پیشرفته رو فراخونی کردید. اما وقتی امکاناتش رو تست می‌کنید می‌بینید که با یک فریم ورک فراتر از نیازهاتون روبرو هستید.
سمنتیک حجم بالایی داره (حدود 500 کیلوبایت) و این برای یک طراح رابط کاربری فاجعه‌س. اما بعضی اوقات لازمه که مراعات با کاربر رو کنار بذاریم و از این فریم ورک توی پروژه‌های بزرگتر استفاده کنیم.
آیکون‌های این فریم ورک از FontAwesome استفاده می‌کنه و در خودش این فونت رو اضافه کرده.
سمنتیک یک فریم ورک فراتر از نیاز هست که خیلی چیزایی که حتی لازم ندارید رو براتون فراخونی می‌کنه. توصیه می‌کنم برای سایت‌های معمولی از این فریم ورک استفاده نکنید چرا که فقط سرعتتون رو کاهش میده.

Pure.css

شرکت یاهو سال 2013 تصمیم میگیره این فریم ورک ساده و کم حجم و ماژولار رو منتشر کنه. مزیت رقابتی این فریم ورک حجم فوق العاده کم اون هست. از طرفی شاید شما نیاز به Grid یا مثلاً دکمه‌های یک فریم ورک نداشته باشید. این کار توی این فریم ورک رعایت شده و شما می تونید هر فایلی رو که می‌خوایید رو انتخاب کنید و از اون استفاده کنید. (این قابلیت رو تقریباً اکثراً دارن ولی این فریم ورک بهتر از بقیه روش مانور داده و دسترس پذیری اون نسبت به سایر فریم ورک‌ها بیشتره).
این فریم ورک در دوحالت رسپانسیو و غیررسپانسیو نسخه داره و هدفش در ساده کردن فریم ورکش هست.
اگر حجم براتون خیلی مهمه و نیاز اساسی شما در قالب ساخت جدول، دکمه، Grid و منو هست، این فریم ورک گزینه‌ی خوبی برای شما می‌تونه باشه.

شاد باشید :)

۱۳۹۵/۰۳/۲۶

آموزش مجازی یا الکترونیکی

خرداد ۲۶, ۱۳۹۵ میلاد صفاجوی , بدون دیدگاه

lms
موضوعی که خیلی وقته حوزه‌ی آی تی داره به اون می‌پردازه بحث آموزش به عنوان تولید یک محتوای ناب برای بهینه سازی سایت و یا اهداف دیگه‌س.
امروز تصمیم گرفتم مطلبی بنویسم من باب آموزش مجازی که اصولش چیه و تفاوت‌هاش با آموزش واقعی در چه چیزایی هست.

تفاوت‌ها و شباهت‌های آموزش حضوری و مجازی

تفاوت‌هایی که می‌تونیم برای آموزش مجازی و آموزش حضوری در نظر بگیریم یکیش قید مکان هست. شما توی آموزش مجازی نیاز به حضور فیزیکی در جای مشخص یا معین ندارید و هر جا که اینترنت بود و یک کامپیوتر (وحتی امروزه موبایل یا تبلت) به راحتی می‌تونید کانکت بشید به کلاس.
بعضی موارد آموزش مجازی به گونه‌ای برگزار میشه که شما می‌تونید در بازه‌ی خاصی از زمان به کلاس برید. مثلاً از ساعت 6 صبح تا 6 عصر می تونید 1 ساعت کلاستون رو برید.
از جمله تفاوت‌هاش می‌تونیم به مستند کار شدن آموزش مجازی نسبت به آموزش حضوری بدونیم. در آموزش حضوری بیشتر بحث حول صحبت‌های آموزش محور استاد یا آموزگاره که یکبار شنیده میشه و در خوشبینانه ترین حالت یکبار هم تکرار خواهد شد. ولی در آموزش مجازی امکان PlayBack گرفتن از  آموزش و تکرار محتوای آموزشی وجود داره و علاوه بر اون موارد اضافه تری هم برای مستند سازی و مشارکت کاربران وجود داره.
برگزاری یک سری موارد مثل امور کارگاهی در آموزش مجازی کار دشوار و سختیه و در بعضی مواقع نشدنی!
در یک مقایسه کوتاه می‌تونیم این موارد رو در سیستم سنتی و مجازی ببینیم:

سیستم آموزش مجازی برای دوره‌ها یا دروس تئوری مفیدتر و بهتر از آموزش سنتی هست ولی بعضی دروس عملی فقط در حالت سنتی قابل انجام هست. علاوه بر اون با توجه به خاصیت تکرار پذیری یک آموزش، راندمان آموزش و میزان فراگیری اون بالا میره.

 

باورهای غلط

اینکه تصور کنیم آموزش مجازی یعنی ساخت ویدئو سخت در اشتباهیم!
سعی آموزش مجازی در این بوده که سیستم آموزش رو بهبود ببخشه و محیط کلاس رو شبیه سازی کنه. این کار نباید به حذف امکانات پیشین آموزشی (مثل تعامل، بحث و گفتگو و ... ) ختم بشه.
سیستمی که الان در بیشتر سایت‌های آموزشی حاکمه انتشار ویدئوهای فصل بندی شده‌ای هست که کاربر به ازای پرداخت شهریه  یا رایگان می‌تونه دوره رو ببینه و فیلم‌هاش رو ببینه
سؤالی که وجود داره اینه که من به عنوان کاربر چطوری می‌تونم توی کلاس تعامل داشته باشم و با استاد، شاگردان و ... ارتباط برقرار کنم؟
سیستم‌هایی که در حال حاضر وجود دارند و به نام LMS از اون‌ها یاد میشه اکثر ویژگی‌های تعاملی در اون‌ها رعایت شده (مثل مودل، یا ایفرانت). بطوریکه کاربر می‌تونه با استاد، شاگردان ارتباط برقرار کنه، تکلیف انجام بده، آزمون بده، سرتیفیکت بگیره، در صورت مردودی تجدید دوره بشه، فصل‌های محدودی رو ببینه در هر هفته و ....

نتیجه گیری

آموزش مجازی می‌تونه در بعضی جاها به عنوان سیستمی مستقل کار آموزشی شما رو راه بندازه. ولی توصیه‌ی من اینه که از این سیستم به عنوان یک ویژگی در کنار آموزش سنتی برای بهبود کیفیت آموزشی استفاده بشه. در حال حاضر دانشگاه‌های تاپ دنیا از هر دو حالت آموزشی برای دانشگا‌هاشون استفاده میکنن و هیچ وقت آموزش سنتی رو کنار نخواهند گذاشت.

پیروز باشید

۱۳۹۵/۰۳/۱۷

دومین رویداد تجربه کاربری قزوین

خرداد ۱۷, ۱۳۹۵ میلاد صفاجوی , بدون دیدگاه

دومین رویداد تجربه کاربری هم با کلی تجربه کاربری در 12 خرداد برگزار شد.
این مدت نخواستم مطلبی در مورد این رویداد چیزی بنویسم که فیدبک کاربران رو از این رویداد ببینم.
قبل از هر چیز جا داره از حامیان این دوره تشکر ویژه ای داشته باشم.
از مهندس سعید سرشار، فاندر چاپخانه آنلاین که توییت آنلاین، روپورتاژ خبری و برخی کارهای برگزاری برعهده ایشون بود
از مهندس علیرضا خدابخش، حامی رسانه‌ای و همیشگی ما  که تبلیغات لازمه رو در پربازدید ترین سایت قزوین (قزوین امروز) برعهده داشتن.
جناب دکتر فریدونی، سرپرست مرکز رشد که مردی فوق العاده است در حمایت. بدون اینکه حرفمون تکمیل بشه و چیزی بگیم سالن کنفرانس پارک علم و فناوری رو در اختیارمون قرار دادن. می‌تونم بگم از این مدل شخصیت‌ها اگر 10 تا دونه توی استان داشته باشیم می‎تونیم بعد از دوسال قزوین رو به عنوان یک ایالت معرفی کنیم :))
و سرکار خانم تاج احمدی که با کمک پیام صوتی حس خوبی در کاربران این نشست بوجود آوردن.
و همه‌کسایی که بدون چشم داشت به ما کمک کردن تا این رویداد برگزار بشه تشکر می‌کنم
خب برسیم سر وقت این رویداد و اتفاقاتی که افتاد

سلام، من از یو ایکس زنگ میزنم :)

اتفاق خوبی که قبل  برگزاری این رویداد افتاد تماس تلفنی بود که از طرف آوا سیستم برا کاربرانی که قبلاً ثبت نام کرده بودن ارسال شده بود. 42 ثانیه پیام بود که اکثراً کل پیام رو گوش کرده بودن و تعدادی از افراد از این اتفاق خوششون اومده بود. به هر حال اگر شعار میدیم که یوایکس یعنی حس خوب کاربر باید این رو در عمل هم حداقل برای خودمون نشون بدیم :)

شروع رویداد

یوایکس قزوین

موقعی که رویداد شروع شد با توجه به تعدا بالای ثبت نامی حس کردیم سالن کنفرانس جواب نده و باید بریم به سالن همایش. اما طبق روال همیشه عده‎ای ثبت نام کرده بودن که ثبت نام کرده باشن :)
سعید سرشار که از اون به عنوان پدر توییتر قزوین یاد میشه لایوتوییت ما رو در اکانت توییتر یوایکس قزوین به عهده داشت.
سعی کردم اول از همه ببینم چه دیدگاهی نسبت به تجربه کاربری هست و اون رو اصلاح کنم. تعاریف صحیحی از این واژه بکار رفته بود. اسلایدی که آماده کرده بودم بیشتر عکس بود تا توضیحات. بعد از گفتن 4 عنصر تجربه کاربری شروع کردیم به بحث در مورد مطلوبیت و اینکه چطور این حس خوب رو توی محصولات بوجود بیاریم. توی این بررسی دیجیکالا پیشتاز بود توی بررسی‌ها و مثال‌ها.
چون موضوع خوشحال سازی کاربرا بود مجبور شدیم گریزی بزنیم به CX و بگیم تفاوتشون توی چیه
در انتها هم نظرسنجی و دادیم تا دوستان پر کنن و فیدبک بگیریم.

نتایج نظرسنجی

اکثراً میخواستن که نشست‌ها نزدیک به هم باشه و تخصصی تر در مورد وب بحث کنیم. خیلی‌ها مفاهیم یو ایکس رو توی همین جلسه یاد گرفتن.
اکثراً راضی بودن و دوست داشتن که تو نشست بعدی هم شرکت کنن و اگر بتونن دوستانشون رو هم بیارن.

پسا رویداد

بعد از برگزاری نشست چاپخانه آنلاین و بلاگ قزوین امروز در مورد یوایکس قزوین و دومین نشستش بحث کردن که جا داره ازشون تقدیر و تشکر کنیم.
فقط نکته‌ای که باید عرض کنم اینه که لطفاً انتشار در شبکه‌های اجتماعی رو با هشتگ #UXQazvin با رعایت حروف بزرگ رو حتماً رعایت کنید که مطلب شما دیده بشه.
عده‌ای از دوستان هم در شبکه‌های اجتماعی اقدام به انتشار تصاویر و اخبار این موضوع داشتن
امیدوارم رویداد سوم بهتر از دوم باشه و خوشحالتون کنیم :)

یوایکس قزوین
عکس دسته جمعی در دومین نشست یوایکس قزوین


شاد باشید

۱۳۹۵/۰۳/۱۶

تجربه‌ای از کنفرانس تجربه کاربری+شیرازگردی

خرداد ۱۶, ۱۳۹۵ میلاد صفاجوی , بدون دیدگاه

بالاخره با زحمات فراوان دوستان ما در شیراز، کنفرانس تجربه کاربری برگزار شد. این کنفرانس جنبه‌های آموزشی و تجربی زیادی داشت. باید بگم در مجموع بچه‌های یوایکس شیراز خیلی خوب کار کردن و این باعث افتخاره که توی ایران همچین رویدادهایی برگزار میشه.
برگزاری یک همایش معمولی چند ساعته شاید بعضی اوقات 2 ماه زمان بخواد ولی کنفرانسی که دو روز کاربر رو نگه داره به مراتب نیاز به هماهنگی زیاده

تیم اجرایی 

می تونم به جرأت بگم کمتر تیمی هست که نیروی انسانی و افراد خوب دور و برش باشه. وقتی که تصمیم گرفتم توی این کنفرانس ثبت نام کنم و به عنوان مهمان ویژه در این رویداد باشم، پیگیری‌هایی شد من باب اسکان و حضور که در نوع خودش یوایکس خوبی داشت :)
این که به آدم‌ها اهمیت داده میشه خودش یه نکته‌ی مثبت و با ارزشی هست. اتفاقی که شاید در خیلی از رویدادها نباشه.

هماهنگی و پذیرایی

روز اول این رویداد همه چیز خوب بود و روی برنامه برگزار می‌شد. روز دوم کمی کمبود زمان بوجود اومد که چندان توی کیفیت کار تأثیر منفی نذاشت. دوستانی هم که اسکان داشتن از فضای اسکان خودشون راضی بودن.
دو وعده ناهار و چندین وعده پذیرایی به بهترین شکل انجام شد. هرچند پذیرایی اواخر دیگه آزاد شده بود و وسایل پذیرایی اواخر برنامه برداشته نشد.

هزینه‌ها

زمانی که یه کنفرانس یا سمینار برگزار میشه همه فکر می‌کنند که اینکه کاری نداره! با چهار نفر صحبت می‌کنیم بیان حرف بزنن و یه ناهار میدیم (که اونم اسپانسر میده) و بقیه رو مجانی میریزیم تو سالن کنفرانس. ولی حقیقت امر اینجوری نیست!
مدیریت هزینه بطوریکه اکثریت بتونن شرکت کنن و در عین حال کیفیت پایین نیاد کار خیلی سختیه!
انتقادهای زیادی شده بود که چرا این رویداد رو رایگان برگزار نکردن. این کار به سه دلیل نشدنیه.
  1. هزینه‌ها به این سادگی هم نیست. اگر شما یک مهمان (فقط یک مهمان) بخوایید از خارج کشور دعوت کنید ، مبلغی مابین 1 الی 15 میلیون تومن خرج کنید. اگر کنفرانس دولتی باشه قطعاً از خیلی جهات حمایت می‌شد ولی این مدل کنفرانس‌ها چون حامی دولتی خاصی (دانشگاه شیراز) نداشتند، برای تأمینش نیاز به مشارکت خود کاربرها داشتند.
  2. تجربه‌ی برگزاری رویداد رایگان رو توی همین قزوین خودمون داشتم که طرف ثبت نام می‌کرد و نمی‌اومد! چون زحمتی برای شرکت توی این رویداد نکشیده، پس براش مهم نیست.
  3. اگر فرض رو بر این بگیریم که این دو موضوع بالا حل بشه، رایگان کردن یه کنفرانس جنبه‌ی خوبی از نظر دید مخاطب نداره. تصورات غلطی که بعضی از کاربران از موارد رایگان دارن نشون میده که هیچ چیز با ارزشی مفت به چنگ نمیاد! 
هرچند همین اتفاقات باعث شد که افراد حرفه‌ای در این کنفرانس شرکت کنن و از همنشینی با اون‌ها لذت ببرم.

پوشش خبر

این کنفرانس با هشتگ #UXShirazConf توی توییتر و اینستاگرام پوشش داشت. حتی یکی از سخنران‌ها توییترش همینجا ساخته شد و اکتیو کردن خودشونو!
توی رسانه‌های عمومی و وابسته به دولت انتشار یک خبر داستان‌هایی داره که شاید خیلی‌ها اون رو ندونن. اما برای این رویداد وقتی خواستم خبری رو توی دوتا از مطرح‌ترین سایت‌های خبری منتشر کنم با قیمت‌های عجیبی روبرو شدم. قیمت‌های میلیونی برای رپروتاژ یک رویداد مبلغی بود که یکی از سایت‌ها در خواست کرده بود. اما خبرگزاری فارس، صبح قزوین، خبر رسمی، قزوین خبر، دانا و ... جزو سایت‌هایی بودن که همکاری کردن برای پوشش خبری قبل کنفرانس که جا داره از همشون تشکر کنم.

شیرازگردی

سه سال بود که هیچ جای دوری نرفته بودم. شیراز برای من هم فال بود و هم تماشا. لهجه‌ی شیرین شیرازی یه قند خاصی تو دل آدم آب می‌کرد که دوست داشتی سر هر چیزی فقط باهاشون حرف بزنی :)
از حافظیه و سعدی و باغ ارم گرفته تا کوچه و خیابون‌های تاریخیش. تاریخ برگزاری این رویداد طوری چیده شده بود که می‌تونستیم بعد از کنفرانس در بهترین ماه شیراز تفریح کنیم.
اگر دوریی مسیر نبود مطمئناً خیلی از علاقه مندان از همین قزوین به شیراز می‌اومدن ولی 15 ساعت تایم کمی برای مسافرت نبود.
تعداد توریست ها مثل مردم عادی توی شهر پخش بودن و این نشون میده شیراز  چقدر جاذبه‌هاش زیاده.

تشکرات

اول از همه از دوست خوبم سعید قمری تشکر میکنم که خیلی از زحمات این سفر به دوش اون بود.
همینطور از سخنران ها و تیم اجرایی که زحمت برگزاری این رویداد رو کشیده بودن هم تشکر دارم. کارشون عاالی بود.
امیدوارم این مدل کنفرانس‌ها همه ساله برگزار بشه و این فرهنگ بین تمام کسانی که با  کاربر در ارتباطند جا بیفته


منبع تصاویر: uxdesigner.ir

شاد باشید

۱۳۹۵/۰۲/۱۳

سیستم آموزشی گلستان، خوب یا بد؟

اردیبهشت ۱۳, ۱۳۹۵ میلاد صفاجوی 3 دیدگاه


اگر دانشجوی پیام نور باشید قطعاً با آدرس reg.pnu.ac.ir آشنا هستید. آدرسی که برای دانشجو خیلی عذاب آوره و تجربه‌ی کاربری‌ توی اون رعایت نشده. امروز می‌خوام این سامانه رو از دید مخاطب و کاربرانی که با اون سر کار دارن بررسی کنم.
قبل از هر چیزی از نظر کلی این سیستم چیزی به نام تجربه کاربری درش رعایت نشده.

از دید دانشجو

طبیعیه که خیل عظیمی از دانشجوها از این سیستم ناراضی و ناراحتن. یکیش سازگار نبودن با مروگرهای مدرن و حتی نسخه های جدید اینترنت اکسپلورر هست. دسترس پذیری به این سامانه در بهترین حالت ممکنه ویندوز XP و اینترنت اکسپلورر 6 تا 8 هست. (موارد نادری از اینترنت اکسپلورر 9 هم مشاهده شده)
وقتی وارد این سایت شدید با صفحه ای روبروی میشید از چند تب که کار اصلی رو انجام میدن و چند تب دیگه که اصلاً کار نمیکنن! ینی براتون بسته شده ولی گذاشتن که یه وقت امکانات سامانه زیر سوال نباشه!
از حق نگذریم انتخاب واحد توی این سایت در سریعترین زمان ممکنه نسبت به نمونه‌های مشابه انجام میشه. (تنها نقطه‌ی مثبتی که دیدم همین بود و بس)
در مورد گرافیک هم نمیشه نظر نداد ولی من رو به شدت یاد ویندز 98 میندازه. حس خوبی در هنگام ورود برای منه کاربر وجود نداره. کلاً در این سیستم چیزی به نام UI وجود نداره.
برای اینکه نمره خودتون رو ببینید باید از قبل بدونید کجا رو باید برید وگرنه شاید در وهله اول متوجه نشید نمره‌هاتون رو کجا قایم کردن!

از دید کارمند

این سیستم هرچقدر که برای دانشجو خوب نیست برای کارمندش خوبه. یک سری از تداخل‌ها و ویژگی‌ها انحصاری  برای این نرم افزاره. با مدیر آموزش یکی از دانشگاه‌های غیر انتفاعی که از مروارید به این نرم افزار مهاجرت کرده بودن صحبت می‌کردم، اونها نظرشون به این بود که خیلی راحته. طبیعیه که توی فضایی غیر حرفه‌ای چنین نرم‌افزاری حرفه‌ای دیده بشه.
نکته‌ی جالبی که این نرم افزار تحت وب داشت عادت کارمندا به این نرم افزار بود.

از دید دانشگاه

خود دانشگاه چیزی که براش خیلی مهمه رفع نیازش هست. از حق نگذریم گلستان نیاز دانشگاهی رو خوب رفع می‌کنه و ظاهری که ساخته برای این گروه از بازار کارآمد و خوب بوده. شاید یکی از علت‌هایی که نیاز به تغییر در این سیستم ندیده سازگار بودن با ذائقه‌ی دانشگاهیون بود!
با یکی از دانشگاه‌ها که صحبت می‌کردم می‌گفتن:
هر وقت زنگ زدیم جواب دادن. تقریباً هر روز داریم زنگ می‌زنیم
کاری به این ندارم که ماهی یه بار تماسشم اضافه‌س ولی همین که جوابگو هستن کاربر رو خیلی وفادار می‌کنه، حتی اگه اون سطح کیفی دانشجو در اون دیده نشه!

چرا از این نرم افزار استفاده می‌شه؟

یکی از دلایلی که این نرم افزار توی دانشگاه استفاده می‌شه، نبود نرم افزار رقابتی مناسب هستش. با اینکه این سامانه به قیمت بالاتری نسبت به موارد مشابهش فروش میره ولی کامل بودن اون در حالت مدیریتی انتخاب رو برای خیلی از آموزشگاه‌ها به این نرم افزار سوق داده.
این سامانه توصیه شده از طرف وزارت علوم هست و همین موضوعم باعث شده که اعتبار خوبی دربین دانشگاه‌ها داشته باشه.

چاره چیه؟

برنامه نویس هستید؟ کارتون خیلی خوبه؟ طراح رابط و تجربه کاربری هستید؟ خیلی خوبید؟ پس تیم بسازید و یه سیستم جامع دانشگاهی بنویسید. رایگان و متن باز هم بنویسید :-)
بزرگترین علت استفاده از این سامانه نبود خیلی از امکانات در سایر سیستم‌های مشابه هست. تداخل درسی، پایگاه داده ضعیف، نیازسنجی‌های اشتباه و ... از دلایل شکست سایر سیستم‌ها بود.
ناگفته نمونه یه سری دلایل غیرفنی هم در رشد این سامانه تأثیر داشته.


انتخابتون به واحد :) شاد باشید

۱۳۹۵/۰۲/۰۶

اولین کنفرانس تجربه کاربری شیراز

اردیبهشت ۰۶, ۱۳۹۵ میلاد صفاجوی , بدون دیدگاه


دوستان یو ایکس شیراز بعد از چند ماه تلاش یه کنفرانسی رو آماده کردن به نام کنفرانس تجربه کاربری که قرار هست در اردیبهشت ماه امسال برگزار بشه.
خوشحالیم که بگیم یو ایکس قزوین یا همون تجربه کاربری قزوین به عنوان حامی معنوی و رسانه‌ای این کنفرانس شناخته شده.

اما این کنفرانس چیه؟ و قرار چیکار کنه؟

بنا به گفته‌ی سایت این کنفرانس قراره در جهت «ارتقای کیفیت زندگی» بحث کنه. حتماً می‌دونید تجربه کاربری برای همین منظور داره فعالیت می‌کنه و اساساً هم به خاطر همین موضوع یه همچین شاخه‌ای از تجربیات ساخته شده
این کنفرانس 4 تا هدف داره:
  • ترویج فرهنگ اهمیت به رضایت بخشی در محصولات و خدمات
  • کارآفرینی و نو ارزش‌ آفرینی با نگرش و تفکر طراحانه
  • فراهم کردن زمینه‌های لازم برای ارتقای سطح کیفیت زندگی
  • معرفی و گسترش شبکه متخصصین تجربه کاربری

برگزار کنندگان چه کسانی هستن؟

این رویداد به همت گروه تجربه کاربری شیراز برگزار میشه که دبیر این کنفرانس سرکار خانم شکوهی و سخنرانان کنفرانس این عزیزان هستن:
  •  نازنین اویسی ( طراح ارشد Kaiser Permanente)
  • صنم نصیر پور (استراتژیست طراحی استودیو فیوزپراجکت (fuseproject) )
  • مصطفی آروند ( برنده جایزه جهانی A' Design )
  • تورج صابری وند (طراح ارشد Design Vand)
  • داوود تراب زاده ( طراح تجربه کاربری Digikala)
  • امید امرایی (موسس جامعه تجربه کاربری شیراز)
همچنین سرکار خانم اویسی و  دکتر نیما مروجی ( دکترای فناوری‌های آرامش‌بخش از دانشگاه استفورد و بنیانگذار Spire) به عنوان کمیته علمی این کنفرانس شناخته شدند.

کی هست و کجا میشه ثبت نام کرد؟

 این رویداد در دو روز برگزار میشه. 23 و 24 اردیبهشت 95 که از ساعت 8 تا 19 ادامه داره.
اگه به این موارد علاقه دارید بهتره به سایت کنفرانس مراجعه کنید و ثبت نام خودتون رو همین امروز انجام بدید!
سایت کنفرانس: uxconference.ir

نکته‌ی جالبش اینه که این رویداد توی شیراز برگزار میشه. بر خلاف خیلی از رویدادها که تهران رو مرکزیت قرار می‌دادن، اینبار شیراز مرکز این رویداد شده.


شاد باشید و خندون :)

۱۳۹۵/۰۱/۱۸

فرهنگ کتابخوانی با چاپخانه آنلاین!

فروردین ۱۸, ۱۳۹۵ میلاد صفاجوی , 2 دیدگاه


یه مدتی بود برای آموزش افرادی که توی کلاس‌ها شرکت می‌کنند در نظر داشتم جزوه‌ای آماده کنم که هم کیفیت بالایی داشته باشه و هم من بتونم به راحتی منظورم رو از این کتاب ها به شاگردام برسونم. ولی چند محدودیت وجود داشت.
یکی از این محدودیت ها این بود که نوشتن جزوه نیاز به یک سری پارامترهای کیفی نیاز داشت که هم کار رو بزرگ جلوه بده و هم اینکه کاربر بتونه تجربه‌ی خوبی رو با ما داشته باشه.
موضوع دیگه ای هم بود که هزینه ی تمام شده‌ی این کار برای آموزش های کوچیک گرون بود و خیلی از چاپخونه‌ها این کار رو انجام نمیدادن!
گذشت و گذشت تا یکی از دوستان ما به نام سعید سرشار این ایده رو پیاده سازی کرد!
یک چاپخونه ی آنلاین که برای شما کتاب چاپ می‌کنه! چیزی فراتر از نیاز که به کاربراین قابلیت رو می‌داد طرح روی جلد، تعداد برگ ها، اندازه کاغذ و ... رو حتی به اندازه  یک مورد! برای شما چاپ می کنه.

چه اتفاقات خوبی میفته؟

خب یکی از اتفاقای خوب اینه که ما می تونیم به راحتی کتاب خودمون رو حتی با کمترین تعداد (حداقل 35 صفحه) بنویسیم و اون رو منتشر کنیم. اون هایی که اهل نوشتن کتاب هستن می دونن که انتشار یک کتاب چه قوانینی داره و ناشرین عزیز چه شروطی رو برای نشر یک کتاب دارن. اگر این فرآیند چاپ بصورت شخصی اتفاق بیفته بسیاری از این شروط دیگه وجود نداره! مثلاً شما اگر کتابی رو چاپ کنید حق انتشار اون فقط با ناشره. ولی با این کار میشه یک کتاب رو هم بصورت رایگان و قابل دانلود گذاشت و هم بصورت چاپی در اختیار عموم قرار داد.
یک حسن دیگه اینه که شما نیاز ندارید همین ابتدای کار تیراژ 5000 تایی بزنید، 10 نسخه بزنید! بعد از بازخورد مناسب اون رو به تعداد بالایی چاپ کنید. اینجوری با احتمال ریسک پایین تری می تونید فعالیت کنید.
از طرفی با نگاهی به هزینه‌ها، حتی میشه جزوه های دانشگاهی رو هم چاپ کرد که هزینه‌ی تمام شده بسیار پایین‌تر از فتوکپی! برای دانشجویان تموم خواهد شد.

فرآیند سفارش چطوره؟

سیستم کاملاً یوزرفرندلی طراحی شده و با مراجعه به سایت چاپخانه‌ی آنلاین کارتون رو انجام بدید و در نهایت با پرداخت آنلاین منتظر ارسال کتابتون باشید.
کلیه فرآیند خرید در یک پروتکل امنیتی SSL انجام میشه و اطلاعات شما بصورت رمزنگاری شده ارسال میشه. از این جهت فرآیند خرید در محیطی امن برای شما صورت می پذیره.

امیدوارم این استارت آپ موفق باشه و بتونه این فرهنگ کتابخوانی و کتابنویسی رو برای مردم کشورمون جا بندازه.

دلتون شاد؛ لبتون خندون