CMSLog

تجربیات و مقالات من در این وبلاگ منتشر میشه. ممنونم از اینکه اینجا هستید :)

۱۳۹۴/۱۲/۲۱

تجربه اولین نشست تجربه کاربری!

اسفند ۲۱, ۱۳۹۴ میلاد صفاجوی , بدون دیدگاه

بالاخره اولین رویداد تجربه کاربری قزوین روز سه شنبه 18 اسفند 94 برگزار شد. نکات جالبی بود از این رویداد که خواستم اون‌ها رو کتباً بنویسم که یه اشتراک تجربه با دوستان داشته باشم.
قبل از اینکه تجربیاتم رو بگم جا داره از دوست خوبم جناب مهندس خدابخش (بنیان گذار قزوین امروز) که میشه به عنوان فعالترین فرد در حوزه آی تی قزوین ازش یاد کرد تشکر کنم که تبلیغات، هماهنگی و خیلی از زحمات به عهده ایشون بود.
و اما تجربیات:

زمان برگزاری خوب نبود!

ساعت برگزاری رو 4-6 اعلام شد. این تایم یکی از تایم های کم رونق برای برگزاری یک رویداد هست چرا که خیلی ها دانشگاه هستن، خیلی ها سرکارن، خیلی ها خوابن و ... . تجربه ای شد که دیگه این تایم چیزی نذاریم!

مکانش رسمی بود!

تالار قلم کتابخونه ی امام خمینی قزوین برای من خیلی جذاب هست چون سیستمش سمیناریه و بافت سنتی جالبی داره و من عاشق این بافت سنتیم که هم فرهنگ غنی مردم رو می رسونه و هم اینکه جدیت خاصی به نشست میده. ولی همین جدیت باعث میشه که خیلی ها حرف نزنن یا نتونن ارتباط برقرار کنن.
اینکه یه نفر بره رو سن و سخنرانی کنه هم برای خیلی ها جذاب نیست و فکر میکنن وارد یک همایش شدن که باید گوش بدن و این گوش دادن باعث بی حوصلگی و در برخی موارد خواب آلودگیشون میشه. برای دفعه‌ی بعد نظرمون اینه با کمک دوستان فضایی رو اختصاص بدیم که یه مقدار صمیمی تر باشه و اون حالت سمیناری از بین بره تا افراد بهتر بتونن ارتباط برقرار کنن.

اشتباه برخی دوستان

قبل از اینکه تجربه کاربری راه بیفته نشستی داشتیم به نام قزوین لاگ (گروه کاربران لینوکس قزوین) که شخصاً خیلی این محیط رو دوست دارم. اونجا در مورد نرم افزارهای آزاد و متن باز صحبت میکنیم و گفتگو داریم. اما خب چون شرکت کننده ها اکثراً از همون لاگی ها بودن یک برداشت نادرست انجام شده که اینجا همون لاگه دیگه!
قصد ندارم توضیح بدم چه تفاوت هایی دارن ولی این دو موضوع کاملاً مجزا هستن.

سیستم برگزاری جلسه

جلسه تجربه کاربری به این شکل برگزار میشه که یک موضوع تعیین میشه (کاربران میتونن موضوعاتشون رو به جیمیل uxqazvin بفرستند تا بررسی و در نهایت موضوعی که بیشترین رأی رو بیاره انتخاب بشه) و بعد یک نفر به عنوان سخنگو اون رو بیان می‌کنه و بقیه افراد در مورد اون موضوع نظر میدن (شبیه به لاگ). موضوع می‌تونه شامل فیلم و عکس و اسلاید باشه. به نظرم این راهکار کمک زیادی می‌کنه به افراد که بتونن با همدیگه کار کنن و قدرت ارتباط جمعیشون تو این حالت افزایش پیدا می‌کنه. هرچند توی لاگ فضا جوریه که سخنران معلوم نمیشه ولی در اینجا باید معلوم باشه چه کسی داره ارائه میده و کیا دارن بحث می‌کنن. (البته دلایلی هم وجود داره که اینطوری بهتره)

استقبال اهالی فناوری اطلاعات

جالب بود برام که همه‌ی افرادی که شرکت کردن جز یک نفر همه از اهالی وب و فناوری اطلاعات بودن! یک ردیف فقط جوملر بود!!
از طراح وب تا برنامه نویس موبایل شرکت کرده بودن. این نشون میده که محوریت کامپیوتر خیلی بهتر جواب میده تا سایر رشته‌ها که البته من این دو استدلال رو دارم برای این موضوع:
  1. وبی‌ها به خاطر اینکه زیاد سرشون توی اینترنت و این جور فضاها هست به طبع از این رویدادها زودتر آگاه میشن.
  2. تجربه کاربری در این زمینه (فناوری اطلاعات) پرکاربردتره

 و اما صورت جلسه...

این جلسه همونطور که قبلاً گفته بودیم، در مورد مقدمات تجربه کاربری بود و اینکه قراره ما تو قزوین چیکار کنیم و به کجا برسیم بحث کردیم. اسلایدی آماده شده بود که اومدیم یو ایکس رو غیررسمی توضیح دادیم و اهداف یو ایکس رو معرفی کردیم. همینطور کاربرد اون و اینکه در قزوین قراره چه اتفاقی بیفته!
یکی از بزرگترین اهداف ما فرهنگ سازی این موضوع هست که هر محصول، خدمت، فعالیت و ... باید تجربه کاربری توش رعایت بشه و افراد رو ترغیب کنیم به این مسئله
هدف بعدی ما اینه که یک جامعه کاربری خوبی در این زمینه داشته باشیم و بتونیم از تخصص‌ها و تجربیات همدیگه استفاده کنیم.
یک سری اهداف جانبی هم داشتیم که بعد از افتتاح سایت اون ها رو توی سایت اصلی قرار می‌دیم.
این جلسه یک دعوت به همکاری هم داشت. همونطور که مطلعید یوایکس قزوین هنوز وب سایتی قدرتمند برای خودش نداره. ما از افرادی که تخصص دارند و دوست دارند که با این گروه همکاری کنند دعوت کردیم که یک اسکچ یا شماتیک از سایت یو ایکس قزوین طراحی کنن. حتی به بالاتر از اسکچ (در حد طراحی وبسایت) هم فکر کنید.
یه پیشنهادی هم از بچه های استعداد درخشان داده شد مبنی بر اینکه یک گروه کاربری در زمینه دولوپرها و برنامه نویسی راه اندازی بشه که پیشنهاد جالبی بود و در کنار یو ایکس بزودی این مورد رو هم خواهیم داشت.
جلسه اول به خاطر موضوع کوتاهش زود تموم شد. البته ناگفته نمونه که نخواستیم زیاد بحث رو تخصصی کنیم.
 
 و در نهایت اینکه راحت باشیم با آدمای اطرافمون. وقتی می تونیم بگیم «خوشحالم از اینکه می بینمت» چرا بیایم بگیم «از دیدار شما در این فضا خرسندم» ؟ تغییر ضمیرها از «شما» به «تو» بدون غرض و مرض هیچ اشکالی نداره.
 احساس می‌کنم این راحت بودن در تجربه کاربری قزوین خیلی کمک کرد تا آدما بهتر ارتباط برقرار کنن. جوری که ساعتای اول کسی حرف نمی‌زد و ساعتای آخر جلسه خودمونی داشتن اون پایین مایینا برا خودشون :))



شاد باشید وخندون  :)

0 دیدگاه:

ارسال یک نظر