CMSLog

تجربیات و مقالات من در این وبلاگ منتشر میشه. ممنونم از اینکه اینجا هستید :)

۱۳۹۴/۱۱/۱۹

معرفی سیستم مدیریت محتوای «جوملا!»

بهمن ۱۹, ۱۳۹۴ میلاد صفاجوی , بدون دیدگاه


جوملا یه سیستم مدیریت محتوا (سایت ساز) رایگان و متن باز هستش که به زبان php نوشته شده و از اکثر‌ پایگاه‌داده‌ها پشتیبانی می‌کنه. این سیستم محبوب که‌به تازگی ۱۰ سالگیش تموم شده قابلیت‌هایی رو‌به کاربر میده که در نوع خودش برای کاربرا جالب و جذابه. قصد دارم امروز این‌ سیستم رو‌ بصورت اجمالی بررسی کنم و‌علت‌های استفاده یا عدم استفاده‌ از این سیستم رو با شما به اشتراک بذارم.

چرا جوملا استفاده می‌کنیم؟

اگر به دید فنی به این قضیه نگاه کنیم، قدرت هسته‌ی جوملا رو می‌تونیم به این موارد ربط بدیم:
۱. هسته‌ای چند زبانه: امروزه تو دنیای وب، کمتر به کسب و کاری برخورد می‌کنیم که سایتی تک زبانه بخواد. اکثراً‌ بدنبال گسترش کسب و کار به زبان‌های بومی و غیربومی هستن که بتونن خودشون رو نشون بدن. (هرچند برای کسب و کار‌های کوچیک و داخلی این چیزا مطرح نیست)
جوملا این امکان رو‌ در هسته‌ی خودش فراهم کرده که بتونید یک سایت به چند زبان ایجاد کنید و‌از نصب سیستم‌های متعدد جلوگیری کنید. پشتیبانی بیش از ۶۵ زبان زنده‌ی دنیا در جوملا گویای این موضوع هست که چقدر این  زبا‌ن‌ها و اقوام مهمند!

۲. قابلیت گسترش: اگه یه سیستم مدیریت محتوا قابلیت گسترش نداشته باشه پیشترفتش خطی و در‌بیشتر مواقع نزولی هستش. جوملا هم چون این موضوع رو میدونسته، بستری فراهم کرده برای گسترش‌دهندگان که بتونن به راحتی اون رو گسترش بدن. مستندات و آموزش‌های قوی در سایت جوملا گواه این موضوع هستند.

۲. هسته‌ی قدرتمند و پرتالی: عبارت «پرتال» که میاد ذهن کاربر یک فضای خدماتی بر اساس وب۲ رو مجسم می‌کنه. واقعیت جوملا هم همینه!! جوملا می‌تونه یک پرتال باشه، می‌تونه خدماتی رو ارائه بده که در کمترین سیستمی مشاهده شده. ایجاد شبکه‌های اجتماعی، سیستم‌های خبری، فروشگاهی و... و اتصال این‌ها به هم از جمله کارهایی هست که جوملا بدون نیاز به نوشتن یک خط کد این کار رو فراهم کرده

۳. سطوح دسترسی و گرو‌های کاربری: تو جوملا اون چیزی که نیاز به دیدن یا ندیدن داشته باشه رو بهش میگن «سطوح دسترسی». اگر شما بخوایید یه کاربر عملیاتی مثل ویرایش، حذف، اضافه کردن و ... رو بدید باید گروه‌کاربری ایجاد کنید. توی جوملا می‌تونید بی‌نهایت سطوح دسترسی و گروه کاربری ایجاد کنید!

۴. پشتیبانی از فارسی: سیستم‌های زیادی هستن که خیلی خوبن ولی بومی سازی نشدن. جوملا یکی از اون سیستم‌هایی هست که دو ترجمه‌ی معتبر فارسی و چندین مترجم غیر رسمی داره. علاوه بر اون این امکان در جوملا فراهمه که برای زبان خودتون تقویم سفارشی ایجاد کنید! (مثلاً جلالی، قمری، چینی، فرانسوی و...)

چرا جوملا مناسب نیست؟

یکی از دلایلی که ما رو محدود می‌کنه توی جوملا  بارگذاری مواردیه که بهش نیازی نداریم!
 وقتی که جوملا رو نصب می‌کنید بدون اجازه‌ی کاربر افزونه‌هایی نصب می‌کنه که شاید کاربرد زیادی نداشته باشن مثه smartsearch که اگر حواستون نباشه دیتابیس شما حجمش 10 برابر افرایش پیدا می‌کنه
البته این هم راه داره!
کافیه از طریق مدیریت افزونه ها اون چیزهایی که نمی‌خوایید رو غیرفعال کنید.
معماری نمایش اطلاعات توی مدیریت جوملا به نحوی هست که توی نگاه اول کاربر سردرگم میشه. (هر چند اونم اولاشه بعداً راه می‌فتید)
ایراد دیگه‌ای نمیشه از جوملا گرفت! خیلی هم بچه‌ی خوبیه
لبخند یادتون نره :)

0 دیدگاه:

ارسال یک نظر