CMSLog

تجربیات و مقالات من در این وبلاگ منتشر میشه. ممنونم از اینکه اینجا هستید :)

۱۳۹۴/۱۱/۲۲

کسب و کارهای اینترنتی

بهمن ۲۲, ۱۳۹۴ میلاد صفاجوی بدون دیدگاه

الان دیگه دوره زمونه‌ای نیست که خدمات و جنس و کالا رو فقط بشه تو مغازه و دفتر پیدا کرد. با وجود پیشرفت‌هایی که فضای مجازی داشته شما می‌تونید خیلی راحت اقدام به خرید یا فروش محصول کنید و توی وقتتون یه بهینه سازی خووووب بوجود بیارید.

اما چطوری؟

شما تو یک سیکل کسب و کار می‌تونید چندین نقش داشته باشید، «نقش بازاریاب»، «نقش خریدار»، «نقش بنگاه‌دار»، «نقش فروشنده» و «نقش کاربر فروشنده».

خب حالا اینا چی هستن؟

بازاریاب: یه سری سایت‌ها هستند که از فروش اینترنتی بازاریاب‌ها و زیرمجموعه‌هاشون کسب درآمد می‌کنند. اصطلاحاً بهش میگن نتورک مارکتینگ.
نمیگم این کار خوبه، ولی چندان هم جالب نیست. اکثراً تو پرزنتاشون رویا پردازی میشه که اگه اینقدر بفروشی اونقدر درصد میگیری و .... که مردم ما به خاطر گذشته‌ی خراب نتورک مارکتینگ خیلی کم از این کار استقبال می‌کنن. بعضی از شرکت به جای واژه‌ی «بازاریاب» از «نماینده فروش» ، «مسئول فروش» و «مدیر فروش» استفاده می‌کنن که همشون یه کارو انجام میدن.
نوع دیگه‌ای هم از همین بازاریابی هست که توی فروشگاه‌های اینترنتی هست و افرادی از طریق لینک شما خرید می‌کنن یه تخفیف برای خرید بعدی شما درنظر گرفته میشه یا اینکه مبلغی از اون خرید رو به شما میدن.

خریدار: اگر از طرفدارهای کسب و کار اینترنتی باشی، قطعاً از این روند خرید و فروش برای کار خودت هم استفاده می‌کنی. خیلی‌ها به خاطر ناملموس بودن فضای وب اعتماد نمی‌کنن و شاید می‌تونیم بگیم یکی از بزرگترین علت‌های عدم خرید همین موضوعه!
اخیراً سیستمی پر باگ! به نام ای‌نماد درست کردن که اطلاعات تماس و ... فروشنده رو می‌گیره و یک لوگو‌ی کوچیک میده که فروشنده بذاره تو سایت تا یه اعتماد هرچند کوچیک بین سایت و مشتری ایجاد بشه.

بنگاه فروش و فروشنده: این دوتا تعریف خیلی شبیه هم هستن. فروشنده کسیه که محصولات خودشو میفروشه و مستقیم در فرآیند فروش هست ولی بنگاه فروش(که بهتر هم هست) فقط یک پلتفرمه برای فروش محصولاتی که دیگران ساختن یا خدماتی که دیگران میدن!
فروشند رو می‌تونیم از سایت‌های محبوبی مثل دیجی‌کالا، البسکو، ورچین و ... اسم ببریم که محصول رو خوشون تهیه می‌کنن و برای بنگاه می‌تونیم سایت بین‌المللی اوانتو رو اسم ببریم که یک پلتفرم در اختیار کاربر می‌ذاره تا بتونه قالب، افزونه و هر کد یا ساخته‌ی دست خودش رو بفروشه.
ما توی ایران فروشنده زیاد داریم ولی بنگاه خیلی کمه و خیلی هم جای کار داره

کاربر فروشنده: این کاربرا کسایی هستن که از همون پلتفرم‌ها برای فروششون استفاده می‌کنن. ولی یه نوع فروشندگی بوجود اومده که نوع خودش جالبه و میزان درآمد خوبی هم داره. شبکه‌هایی مثل اینستاگرام و مسنجر تلگرام از این دسته هستن که با همت ما ایرانیا به یک فروشگاه تبدیل شده :-)
حتی مواردی هم دیدم که از اپلیکیشن بازار هم برای فروشندگی استفاده می‌کنن!

خب از بحث دور نشیم!

حالا چطور می‌تونیم یه کسب و کار آنلاین داشته باشیم؟

وقتی بحث از آنلاین بودن یک چیزی باشه اولین چیزی که ذهن سمتش میره سایته. یک سایت که به شما اجازه بده محصول، خدمات یا هر چیزی که بتونه سودآور باشه رو براتون به عرصه‌ی ظهور بذاره.
مواردی مثل طراحی، میزبانی خوب، سئو، اسم و آدرس مناسب و... از جمله پارامترهای مورد نیاز برای راه اندازی یک سایت خوبه.

نکته‌ای که در پایان باید بگم اینه که شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، فیس بوک و... و مسنجرها مثل تلگرام و واتس اپ و... هیچکدومشون پلتفرم مناسب برای فروشندگی و ارائه خدمات نیست و شأن کسب و کار شما رو کاهش می‌دن (بیشتر شما رو دوره‌گرد نشون میده). شما می‌تونید برای برقراری ارتباط بهتر و یا تبلیغات از این شبکه‌ها استفاده کنید ولی برای راه اندازی مرکز فروش اصلاً مناسب نیست!

خوشحال و خندون، بپرید تو قندون :-)

0 دیدگاه:

ارسال یک نظر